RSS

poniedziałek, 3 października 2011

Jalousie

Notre Dame de Paris nie pochłania całego mojego muzycznego zainteresowania. Ostatnio codziennie słucham Jalousie. Jest to piękne tango, bardzo ekspresywne w części pierwszej i spokojne, melancholijne w drugiej. Osobiście wolę tę mocniejszą i bardziej dramatyczną część pierwszą. 


Jalousie napisał duński skrzypek i kompozytor Jacob Gade. Premiera tego tanga odbyła się 14 września 1925 roku. Utwór ten został skomponowany jako akompaniament dla filmu niemego - Gade był w tym czasie "szefem" orkiestry w kinie Palads. 
Utwór szybko zdobył uznanie i dziś zaliczany jest do czołówki najbardziej znanych tang na świecie. 
Wielu wykonawców sięgało po to tango. Znane są także jego wersje wokalne. Nie wiem kto napisał słowa, ale w wykonaniu Placido Domingo tango to prezentuje się znakomicie. 


Często słucham też polskiej wersji Jalousie w wykonaniu Grażyny Brodzińskiej

Na Jalousie nie kończy się moja przygoda z tangiem. Na pewno wrócę jeszcze do tego tematu.

8 komentarze:

Anonimowy pisze...

Balbinko, wiele razy słuchałam utworów z NDdP nie zdając sobie tego sprawy, że chodzi o musical.
Dopiero kiedy Gosia, o nim pisała zainteresowałam się.
Czy wiesz, że jest to obecnie dla mnie muzyka.
Wdzięczna jest Gosiu, że mnie nią zaraziła.
Sara-Maria

Anonimowy pisze...

Balbinko, miało być : Czy wiesz, że jest to dla mnie najlepsza muzyka...

guciamal pisze...

Gosia się cieszy, że zaraziła Sarę-Marię muzykę z NDdP :)
Tango piękne. Właśnie sobie pomyślałam, że może kiedyś napiszesz coś o operze i tym samym ty mnie zarazisz do tego rodzaju muzyki. Podjęłam kolejną próbę - zarezerwowałam bilet na nową operę Maria Curie-Skłodowska i ciekawa jestem, czy cokolwiek zrozumiem, a może od razu powinnam nastawić się na słuchanie muzyki, a nie słów- bo zepsuję sobie odbiór? Tym sposobem lepiej byłoby mi słuchać oper w obcym wykonaniu :) Balbino, jak wstawiać video-takie jak u ciebie, ja umiem jedynie link wstawić, który przenosi na inną stronę. Gdybyś umiała mi to wytłumaczyć, jak nie tu- to na maila.

Anonimowy pisze...

Balbinko !!!! Gosi na emaila. A nam, sądzę, że są też inni prosimy tutaj. Oczywiście, jeżeli nie będzie to dla Ciebie trudność.
Serdecznie dziękuję.
Sara-Maria

Balbina64 pisze...

Po pierwsze, kochane dziewczyny, przepraszam, że wczoraj nie odpisałam.Wybaczcie mi, ale dziś byłam z synem na wycieczce w Toruniu i wczorajszy wieczór minął na przygotowaniach do wyjazdu.
Po drugie - nie wiem jak Gosia to robi, ale potrafi zarazić innych swoją musicalową pasją. Ja też dzięki Niej zaczęłam namiętnie słuchać muzyki z NDdP. Wcześniej nawet o niej nie słyszałam.
Po trzecie - o operze na pewno coś napiszę, bo ja ją po prostu kocham. Tj nie każdą i nie w całości, ale są "kawałki" bez których nie wyobrażam sobie życia.
Oczywiście nie słyszałam nic o operze o naszej Noblistce. A gdzie ją grają?
Gosiu - co do słuchania muzyki i słów - mnie się wydaje, że i jedno i drugie jest ważne. Wiec cieszę się, kiedy opera jest wykonywana po polsku. Ale po prostu nie przeszkadza mi, kiedy śpiewają w nieznanym mi języku, bo wtedy wsłuchuję się wyłącznie w muzykę. Warto w takim wypadku dobrze znać libretto. Wtedy można jakoś wydedukować o czym w danej chwili śpiewają.
W następnym komentarzu postaram się Wam wytłumaczyć jak wstawiam filmiki z YT.

Balbina64 pisze...

Ja to robię w ten sposób - oczywiście na bloggerze, nie wiem jak to jest na innych platformach.
W projekcie wchodzę na Nowy post. Otwiera się okienko, w którym piszemy posty. W ramce, w której pisze się treść postu jest na górze pasek. Jest tam m.in. znaczek link, potem taki obrazek czyli Wstaw obraz, a za nim znaczek - Wstaw film wideo.
Ustawiasz kursor w miejscu, w którym chcesz wstawić film, klikasz znaczek Wstaw film wideo. Otwiera Ci się nowe okno. Po lewej stronie masz Prześlij, a pod spodem Przez usługę You Tube. Klikasz na to i po prawej stronie otwiera Ci się opcja wyszukiwania, wpisujesz tytuł utworu czy wykonawcę i klikasz lupkę po prawej stronie. Wyświetlą Ci się poszczególne filmy. Wybierasz ten, który chcesz wstawić, klikasz na niego, a kiedy się wyświetli w niebieskiej ramce klikasz Wybierz na dole strony. Powinno zadziałać.
Saro-Mario nie wiem jak to działa na Waszej platformie czyli na bloksie(?)
Gdyby były jeszcze jakieś niejasności proszę dajcie znać. Jeżeli tylko będę umiała to pomogę. Na wszelki wypadek wysyłam wiadomość o tej samej treści Gosi na maila.
Pozdrawiam.

guciamal pisze...

Dzięki za info Balbino- wypróbuję przy najbliższej okazji. Opera o naszej Noblistce to chyba nowość - premiera w Gdańskie Operze Bałtyckiej w listopadzie. Ja spróbuję jednak nie wsłuchiwać się w słowa, bo jako osoba bez słuchu muzycznego (a jednak wielbicielka musicali- też nie wszystkich, ale wybranych) ich nie słyszę i to mnie rozprasza i denerwuje.
Mam nadzieję, że wycieczka do Torunia udana :)

Balbina64 pisze...

Dziękuję za informacje o operze. Do gdańska chyba jednak nie pojadę.
A wycieczka rzeczywiście udana - choć program był dostosowany do percepcji 8, 9 - latków.

Prześlij komentarz